Jouw ideale klant
Heb jij jouw ideale klant al op het vizier? Heb je er een duidelijk beeld bij? Of krijg je het maar niet helder? Het kan helpen om je ideale klant d.m.v. een persona te visualiseren. Met een persona geef jij jouw klant een gezicht. Wie is zij, wat doet zij, wat houdt haar bezig? En vooral welk probleem kan jij voor haar oplossen?
Wat is een persona?
Een persona is een karakterisering van jouw ideale klant. Het is dus een fictieve persoon die jouw ideale klant vertegenwoordigt.
Deze persona staat voor een klantengroep met dezelfde persoonskenmerken, leefstijl, vragen, problemen en waardes. Door deze kenmerken te vangen in één persona geef je deze klanten een gezicht. Zo wordt het voor jou makkelijker om voor deze klant(en) te werken.
Neem je doelgroep eens onder de loep, wie is jouw ideale klant? Ben je wel doelgericht genoeg bezig met je bedrijf? Het kan zijn dat je ontdekt dat je meerdere pesonas hebt waar je graag mee werkt. Maar beperk het aantal wel, anders ben je de focus weer kwijt.
Gebruik deze template om de kenmerken van jouw persona in te vullen. Download hier.
Voorbeeld van een moodboard van 3 personas voor Amelisweerd Agenda
Waarom is het belangrijk om te weten wie jouw ideale klant is?
- Je wordt er blij van! Het geeft zoveel energie om met de juiste klanten te werken.
- Je werk wordt veel beter en meer gewaardeerd.
- Je maakt beter en makkelijker contact
- Je kan je makkelijker onderscheiden van je concurrenten.
- Het wordt makkelijker om je volgende stap te bepalen.
- Je kan je marketing helemaal op deze klant richten.
- Wordt de expert in jouw gebied.
- Klanten gaan je sneller vinden en komen naar je toe.
- Jij kan klanten gaan weigeren die jou alleen maar frustreren en tijd kosten.
- Tevreden blije klanten vertellen bevelen jou aan bij anderen.
Persona visualiseren in een moodboard (collage)
Deze ideale klant kan je natuurlijk in woorden beschrijven. Maar beelden zeggen meer dan 1.000 woorden. We zijn nou eenmaal visueel ingesteld. We kunnen sneller kijken dan lezen. Visualisaties wekken sneller een gevoel in ons op en we onthouden beelden veel beter dan teksten. Door jouw ideale klant te visualiseren met een persona in een moodboard of collage, gaat deze echt voor je leven. Hang dit moodboard boven je bureau en je hebt je klant constant op het vizier. Het zal je inspireren om nog leukere producten te ontwikkelen en nog betere services aan haar te verlenen! En dat betekent meer succes voor jou!
Tips bij het creëren van jouw persona:
- Download de template. En probeer alle gebieden in te vullen. Hoe goed ken jij je klant eigenlijk, daar kom je nu achter.
- Bedenk je, dat ook al is de persona geen echt persoon, het niet zinvol is om aan het fantaseren te gaan. De persona vertegenwoordigt jouw klantengroep en hoe dichter bij de waarheid hoe beter.
- Doe daarom onderzoek! Stel vragen in je omgeving en interview je klanten. Kijk of er recente marktonderzoeken zijn binnen jouw branche. En tenslotte check je website en social media statistieken, ook hier wordt je een hoop wijzer van.
- Visualiseer nu deze persona of personas, (het kan er meer dan 1 zijn) Zoek als eerste een profielfoto om de persona een gezicht te geven. Zoek daarna afbeeldingen voor alle andere gebieden. Denk aan in welk huis woont hij/zij, welke sport beoefent zij, van welke bloemen houdt ze enz, enz…
Enthousiast geworden? Ga aan de slag!
Vind je het lastig om zelf te visualiseren? Dan help ik je graag! Neem contact met mij op om jouw wensen te bespreken.
Heb jij jouw ideale klant al op het vizier? Plaats je reactie hieronder!
Meer tips? Kijk op mijn blog over ideale formaten van afbeeldingen op SOCIAL MEDIA of kijk op meer Tips & Tricks
Mooi gedaan Irma. En goed idee ook, om te visualiseren. Dank! 🙂 <3
Graag gedaan Liesbeth!